TransLab WenD

Pieter Potcast

By 30 maart 2020 juni 18th, 2021 No Comments

PieterPotcast is géén schrijffaut 🙂
Het gaat om de podcast van Pieter Pot. Pieter Pot is de eerste online verpakkingsvrije supermarkt van Nederland. Zij leveren voeding, voorlopig enkel de houdbare producten, in glazen potten aan huis. Bij de volgende bestelling nemen zij de glazen potten weer mee. Net zoals de melkboer vroeger. Bekijk in het filmpje hoe de 2 Rotterdammers hun idee omzetten in realiteit.
Pieter Pot maakte een Podcast met Raymond Landegent, een super geëngageerde Rotterdammer en Elisah Pals, oprichter van Zero Waste Nederland. Beluister  hen een uur lang.

UPDATE 1

België blijft niet achterophinken.

  • In ons eigenste Dendermonde deed Nora van Tarra al iets dergelijks. Nora heeft een Buurderij en een Zero Waste winkel. Op 2 verschillende plaatsen wel te verstaan. Dus nam ze een kar mee naar de Buurderij. Klanten konden daarin een leeg recipient achterlaten met een boodschappenbriefje in. Exact één week later konden ze hun eigen volle recipiënt terug ophalen met het gevraagde erin. Geen extra potten, vervoer of wat dan ook nodig.
  • In ons eigenste Lebbeke kwam Arno met zijn webshop Normal op de proppen. Online afvalarm shoppen.

UPDATE 2

Pieter Pot komt naar Vlaanderen.

Glazen potten aan huis
Pieter Pot opent deze zomer een “klein kantoor” in Antwerpen, kondigt medeoprichter Jouri Schoemaker aan op LinkedIn. De verpakkingsvrije websupermarkt wil er de Vlaamse lancering voorbereiden met een Head of Belgium, assortimentmanager en online performance marketeer. Voor die drie functies staan momenteel vacatures open. De eigenlijke start is voorzien voor 2022, vertrouwde Schoemaker eerder aan Bloovi toe.

Als onlineboodschappendienst heeft Pieter Pot verpakkingsvrij winkelen op de Nederlandse thuismarkt voor het eerst online gebracht. De websuper levert de boodschappen aan huis in glazen potten, die bij een volgende levering weer worden meegenomen. Het voordeel is dat consumenten niet hoeven te sjouwen met zware eigen verpakkingen, redeneren de oprichters. En het werkt: vorig jaar haalde de start-up nog 2,7 miljoen euro groeigeld op, onder meer om de wachtlijst van 20.000 consumenten in te korten.

Vlaams assortiment toevoegen
De leveringen gebeuren door PostNL Food, die ook in België voor de distributie zal zorgen, terwijl het vullen van de potten vaak in sociale werkplaatsen gebeurt. Het aanbod bestaat uit zo’n 300 producten, ook van enkele A-merken zoals Heinz en Haribo. Voor Vlaanderen wil Pieter Pot het assortiment uitbreiden met zowel relevante huismerkproducten als bekende merkproducten, met een focus op kruidenierswaren en het “near food”-segment.

“De merken leveren hun producten in ‘bulk’ aan bij ons. Wij zorgen ervoor dat het in de potten en bij de mensen thuis komt. En daarmee kunnen de grote jongens roepen dat zij verduurzamen en wij kunnen onze klanten de bekende merken aanbieden. Mooi toch?”, zei Schoemaker daar eerder over. Na Vlaanderen hoopt de formule later ook naar Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Scandinavië te trekken.
BRON: www.retaildetail.be dd 16/06/2021