Wonderlijk hoeveel plaats in onze huidige samenleving voorbehouden is voor auto’s. Het breedste stuk van de straat is voorbehouden voor autoverkeer. Op veel plaatsen is er naast de rijweg ook ruimte voorzien om deze wagen te stationeren. Dit noemen we parkeerplaatsen. Aan winkels, fabrieken en bedrijvencentra grenzen grote verharde oppervlaktes. Allemaal met slechts één doel: parking.
De vele auto’s die mensen bezitten, dienen om te rijden van punt A naar punt B, misschien zelfs ook wel naar punt C en/of D. Ze vertrekken vanaf hun startplaats en laten daarbij een vrije plaats achter van enkele m². Verboden om daar een gezellig tafeltje en dito stoeltjes op te zetten. Nog meer verboden is het asfalt opbreken en patatten planten. Deze plaats is voorbehouden voor den automobiel.
Aangekomen op de bestemming moet er opnieuw een vrije plaats zijn, anders heeft autoverkeer niet veel zin. Wéér een plaats waar je niet kan picknicken of je strandstoel neerpoten.
Hoe meer auto’s, hoe meer parkeerplaats voorzien moet wrden. Zou het niet interessanter zijn om de wagens die er al zijn te delen? Op die manier rijden er minder auto’s, worden deze wagens veel efficiënter gebruikt én dalen de kosten voor iedereen. Toegegeven: de huidige parkeerplaatsen dienen voorlopig nog steeds één doel: tijdelijke auto-stockage.
Soit, naast illegale praktijken om in andermans auto rond te rijden, bestaan er heel wat wettelijke systemen om auto’s te huren, te lenen of te delen. Denk maar aan:
Hierbij ‘huur’ je een auto van een daarin gespecialiseerd bedrijf.
Maar wist je dat je redelijk eenvoudig terecht kan bij ledenorganisaties waarbij je een auto deelt van een particulier? Bekijk
Dégage ontstond in Gent, maar nu ook actief in Mechelen, Antwerpen, Brugge, Wetteren.
Een nieuwe groep Lokeren – Moerbeke staat in de steigers. Mee deel van uitmaken? Reserveer alvast dinsdagavond 31 januari 2023.